زبان و ادبیات عربی
زهرا کرم زادگان
چکیده
محمد خاقانی اصفهانی در کتاب التطورات النحویة فی اللغة العربیة من البدایة حتی الآن با بهخدمتگرفتن سبکشناسی آماری درصدد است تا به مطالعة درزمانی زبان عربی بپردازد و صورتهای زبانی پربسامد را بهمنظور اعمال در برنامههای آموزشی استخراج کند. این مقاله ضمن معرفی و بررسی شکلی و محتوایی کتاب مزبور به این مسئله اذعان دارد که ...
بیشتر
محمد خاقانی اصفهانی در کتاب التطورات النحویة فی اللغة العربیة من البدایة حتی الآن با بهخدمتگرفتن سبکشناسی آماری درصدد است تا به مطالعة درزمانی زبان عربی بپردازد و صورتهای زبانی پربسامد را بهمنظور اعمال در برنامههای آموزشی استخراج کند. این مقاله ضمن معرفی و بررسی شکلی و محتوایی کتاب مزبور به این مسئله اذعان دارد که اولاً ضرورتی برای مطالعة درزمانی زبان عربی از طریق آماری وجود ندارد، زیرا به دلایل معینی، زبان عربی کلاسیک درطول تاریخ از تغییر مصمون مانده است و ازسویدیگر، با استفاده از راهحلهای میانبر استدلالی همچون «اعتماد به تجربه و متنخوانی»، «توجه به کارکردهای معنایی صورتهای زبانی» و راهحلهای میانبر آماری با جامعة آماری وسیعتر مانند «شمارش شاهدمثالهای هر موضوع نحوی در کتابهایی مانند جامعالدروس و شرح قطر الندی وبل الصدی یا موسوعههایی که شواهد نحوی را جمعآوری کردهاند، میتوان صورتهای زبانی پربسامد را استخراج کرد و برخلاف تصریح نویسندة محترم، درصد بسامد یک صورت زبانی، که خود یک متغیر سبکی محسوب میشود و در متون مختلف با سبکهای متفاوت در نوسان است، بهتنهایی نمیتواند اعمالشدنی در امر آموزش باشد.